Run & Relax Brand Store på EGER!!

R&R BS1

Oi oi oi, det har vært et helsikes tempo de siste ukene, og dette er en av grunnene til det! Som dere kanskje har fått med dere så har vi i Run & Relax åpnet egen Brand Store på Eger! Og gjett om vi syns det er kult da!!?? Dette er noe jeg og Marianne har drømt og snakket om bak lukkede dører, og plutselig dukket muligheten opp. Det var bare en sjanse vi ikke kunne si nei til og vi er så fornøyde med resultatet.

Den siste uken har vi malt, båret, pakket ut og gjort klar butikken og det var så gøy å åpne dørene i dag! Allerede har vi hatt mange innom og reponsen har vært enorm. Så utrolig gøy! Tusen takk for all støtte må jeg jo da si, vi setter så stor pris på at folk heier på oss!

RR Brand Store5 RR Brand Store1 RR Brand Store2 RR Brand Store3

 

Denne uken kjører vi selvfølgelig på med et deilig åpningstilbud så nå kan du sikre deg sommerens kuleste treningsklær til 20%! Det gjelder både i butikken og i nettbutikken. Handler du på nett bruker du koden: åpningeger

Håper du vil ta turen innom hvis du er i nærheten, butikken ligger innerst i 1.etasje rett overfor Zadig & Voltaire! Der finner du en av våre 3 skjønne ansatte…jeg og Marianne holder oss til kontoret og planlegger nye store ting:-)

Shit så stolt og glad jeg er for at jeg fikk muligheten til å være med på denne reisen for snart 3 år siden! Det har rett og slett forandret hele livssituasjonen min og selv om det til tider er tøft å være gründer, så er det så utrolig gøy å skape noe selv. Går du med en drøm i magen, hold aldri tilbake. Kast deg ut i det og tør å satse!

Ha en fin kveld mine kjære lesere, jeg er så glad for at dere følger meg og jeg håper dere kan finne inspirasjon på den ene eller andre måten!

Publisert i Run & Relax | 4 kommentarer

Yogachallenge Dag 14: Bakasana

Bakasana1

Dagens yogapose er en av mine favoritter og den mest grunnleggende og kanskje den enkleste håndbalansen. Den krever sterke skuldre og sterkt senter. Lyst til å teste??

1. Sitt på huk på gulvet. Plasser hendene i en skulderbreddes avstand på matten, løft hoftene høyt, og la bena gli opp så langt langs baksiden av armene mot albuene som du klarer. Rund ryggen en anelse, trekk magen inn, la hodet lede deg fremover, og la blikket følge hjertet – se forover slik at du ikke faller forover! Hold tærne på matten og legg vekten på fingertuppene. Når tærne føles lettere, trekker du den ene hælen inn mot sittebenet. (Hvis helt nybegynner: Sett føttene på en kloss for å få løftet hoftene, og benytt deg av gravitasjonen)

2. Når du er klar, løfter du begge bena fra matten, presser hælene mot sittebena og holder stortærne sammen. Press gulvet bort fra kroppen, aktiver overkroppen og slapp av i nakken. (Hvis helt nybegynner: Start med bøyde armer og la knærne bevege seg mot baksiden av albuene. Forestill deg at du danner et lite «bord» med baksiden av armene som bena kan hvile på. Gjør deg så liten som mulig for å minske risikoen for å ramle. Før stortærne sammen, bøy armene og pust)

Lykke til!

 

Publisert i inspirasjon, My practice, Run & Relax, Yoga | Merket med , , | Skriv en kommentar

Berry love!

Fruity1

Et av mine favorittmåltider om dagen er en stor skål med friske bær…med en stor klatt med vaniljeskyr eller vaniljekesam…og med litt bokhvetecrunch med ingefær, eple og morbær. Mmmmmmm så deilig…perfekt både til frokost og kvelds! Litt 17.mai preg på bildet mitt også, så håper det kan inspirere deg i uka som kommer:-)

Publisert i inspirasjon, Mat, Yogamat | Skriv en kommentar

Yogachallenge Dag 12: Prasarita Padottanasana C

Prasaritta C1
Har dessverre ikke klart å legge ut øvelser hver dag i denne challengen, men her kommer dagens øvelsen som heter Prasarita Padottanasana C, stående fremoverbøy med brede ben. Det er 4 stk i denne lille sekvensen, A, B, C og D og her forklarer jeg altså C som er min favoritt også.

1. Start i utgangsposisjon, fjellet.
2. Pust inn og ta et steg til høyre, god avstand mellom føttene og armene ut til siden idet du puster ut. Tærne peker litt innover.
3. Pust inn, fold hendene bak ryggen og åpne brystet.
4. Trekk hendene fremover idet du bøyer frem på utpust. Tenk at sitteknokene skal opp mot taket, prøv å hold ryggen rett og det er viktig å holde brystet åpent slik at du får plass til pusten. Husk å trekke navlen inn mot korsryggen for å hule ut magen. Hold posisjonen i fem inn- og utpust.
5. Kom hele veien opp på innpust.

Denne øvelsen strekker baksiden og styrker innsiden av lårene. Den påvirker fordøyelsessystemet og avlaster de indre organene ved å ha kroppen opp ned. Sender blodet og oksygenet til hodet som gjør til at man kan bli litt svimmel, så kom rolig opp. I tillegg tøyes musklene rundt skuldrene slik at spenninger opp til nakken løses opp.

I utgangspunktet prøver jeg å vise alle øvelsene i denne challengen selv, men jeg elsker dette bildet av min kjære venninne Lea som bor i Portugal og er en fantastisk yogalærer, så jeg viet dagens øvelsene til henne.

Publisert i inspirasjon, My practice, Run & Relax, Trening, Yoga, Yogautfordringen | Skriv en kommentar

Yogachallenge Dag 7: Padmasana..og litt om når ting ikke helt blir som man tror..

image

Av og til handler alt om å finne ro i det som er. Selv om det ikke er eller ble helt som man tenkte, trodde eller håpet på. Prøve å slippe forventningene om hva man skulle oppnå og gjøre, og bare se mulighetene og potensialet i akkurat det som er… Yogauka med min fantastiske lærer John Scott i Barcelona som jeg hadde gledet meg SÅ mye til har overhodet ikke blitt som jeg trodde eller svart til forventningene i det hele tatt.

Rammene var helt perfekte og dette skulle bli en uke hvor jeg skulle fordype meg i praksisen min, lære masse nytt, nyte deilige dager på stranda og bare kose meg. Å ta meg fri fra jobb, være borte fra barn og mann krever en del på alle plan og det er ikke alltid med lett hjerte jeg reiser avgårde for å «realisere» meg selv. Men jeg har funnet min lærer og er nå i en prosess hvor jeg vil lære mest mulig for å selv bli en bedre lærer.

Istedet var jeg altså så uheldig å ta med meg en omgangssyke hjemmefra som har satt meg helt ut av spill siden søndag kveld. De første to dagene var jeg mer eller mindre sengeliggende. Når jeg så klarte å komme meg på matta, streiket kroppen totalt. Smerter overalt, jeg var veik og overhodet ikke stand til å utføre noen asanas, og spesielt ikke alle de nye jeg hadde fått i intermediate series. Jeg har vært konstant kvalm, uvel og kjent på alle slags fysiske ubehag, men jeg har også kjent på frustrasjon, sinne, hjemlengsel og anger.

Men så var det det med å akseptere da, finne en ro i det som er, prøve å se noe positivt i enhver situasjon, og ikke tenke på hvordan det kunne vært. Jeg har hatt nydelige studer med min venninne Linda, vi har ledd, snakket i timesvis, delt yogaerfaringer og til og med fått tatt noen fantastiske yogabilder når formen har tillatt det. Jeg har kjent sola på kroppen og prøvd å finne roen om det har vært, enten om det har vært i senga, på matta bakerst i rommet mens de andre har gjort ferdig sin praksis eller på solsenga. Prøvd å finne noe jeg er takknemlig over, noe som gleder meg, og si til meg selv hvor heldig jeg egentlig er. Tenker jeg skal ta med meg alt det gode hjem, alle erfaringene jeg har kjent på, selv om det overhodet ikke ble som jeg hadde trodd, lærdommen om at livet er uforutsigbart og viten om at det ikke alltid ender opp slik man har planlagt det!

Dagens pose i #mayibeginyoga2015 er Padmasana, Lotus Pose. Dette er en av de grunnleggende og gjennomgående stillingene i Ashtanga yoga og som ofte også brukes som meditasjonsstilling. Den krever åpne hofter og «friske» knær. Viktig å rotere lår og hofter utover når du går inn i den, og å beholde utoverrotasjonen når du har kommet inn i full Padmasana. Aldri bruk makt for å komme inn i stillingen og ha tålmodighet!

 

Publisert i inspirasjon, My practice, Reise, Run & Relax, Yoga | 2 kommentarer

Yoga in Barcelona

image

 

Bagen er pakket og i morgen tidlig reiser jeg til Barcelona! Yoga, sol, shopping og avslapping står for tur, en aldri så liten husmorferie som jeg så fint kaller det;-))? Neida, dere som følger meg vet at jeg trener så ofte jeg kan med min lærer John Scott og akkurat nå er han i Barcelona. Da får jeg en uke hvor jeg kan fordype meg i praksisen min, lære nye ting og forhåpentligvis assistere litt. Studietur vil jeg heller kalle det, bare så flaks at det er i en av mine  favorittbyer hvor sommeren har kommet for fullt!

Yogakofferten er selvfølgelig full av Run & Relax, og nå skal jeg teste ut noe av høstens godbiter. Turkis er en av de fargene som kommer da og jeg kjenner at det allerede er min favoritt! For å ikke snakke om de nye Bandha Tightsene i turkis, grått, hvitt og sort! I tillegg sports-bh i hvit som jeg digger å bruke på sommeren og vår superdeilig shorts i sort. Sist, men ikke minst har jeg med den nye Yoga Tightsen i hvitt og grått! Elsker den! Ashtanga Yoga manual fra John Scott er med og selvfølgelig min reisematte fra Manduka!

Lover solrike, yogifiserte innlegg den kommende uka!

Publisert i inspirasjon, My practice, Reise, Run & Relax, Yoga | 3 kommentarer

Yogachallenge Dag 2: Plank Pose

Plank pose3

Plank pose på Maldivene med denne utsikten gjør øvelsen bitte litt lettere:-)

Plank pose, eller høy planke som jeg bruker å kalle den i mine timer. Plankekjøring tenker du kanskje umiddelbart, men en sterk planke er faktisk ganske krevende. Først og fremst er den en av de virkelig grunnleggende stillingene som brukes i de fleste solhilsener og er superviktig å gjøre riktig siden den skaper basen for Chaturanga, også kalt lav planke. (den kommer i morgen). Plank pose vil hjelpe deg til å bli sterk i senter, i magen, den hjelper deg til å bygge styrke i skuldre, vil lære deg til å bruke håndleddende riktig og gjennom bygging av magestyrke vil du lære deg å skåne korsryggen.

For å stå riktig er det viktig å ha skuldrene rett over håndledd, prøve å åpne brystet, men unngå at det kollapser ned og at man blir hengende på skuldrene. Et tips for å gjøre det er å trekke skulderbladene sammen og ned. Trekk magen inn, engasjer lårmusklene og pass på at hoftene og rumpa er i linje. Heller litt for mye opp mot taket enn at du kollapser i korsryggen og slipper hoftene ned mot gulvet. Lang og sterk ryggrad, lang nakke og hold blikket i gulvet eller litt på skrått fremover.

For en sterkere Plank pose kan du tenke deg at du er en danser som løftes lett opp i luften av partneren din. Hvis du ikke engasjerer alle muskler, vil du bli dødstung og partner din vil kjempe hardt for å holde den slapp kroppen din. Det er det samme i denne stillingen: Hvis du henger på armene uten å bruke magen vil stillingen være kjempe vanskelig og tung.  Istedet engasjer kjernemuskulaturen, og du vil være i stand til å holde posituren med letthet og eleganse. Jadda jadda. Hold i så lenge du klarer, 30 sek-1 minutt, ta en pause og gjenta så mange ganger du ønsker. @kinoyoga hadde en enda vanskeligere variant på insta i dag der hun hopper fremover og bakover i denne stillingen. Test den også hvis du har lyst!

Plank pose1

Her ser du at jeg kunne løftet både magen og øvre del av ryggen, altså partiet mellom skulderbladene mer opp. Ikke alltid like lett å gjøre den helt perfekt!

 

Publisert i inspirasjon, Run & Relax, Trening, Yoga, Yogautfordringen | Merket med , , | 3 kommentarer

Strawberry smoothie with homemade juice

imageTorsdag var jeg på kick-off med Supernature. Jeg har vært en supermatbruker i mange år, og de siste årene har jeg vært ambassadør for Supernature. Sammen med en gjeng herlige mennesker hadde vi en deilig lunsj, interessante samtaler og utvekslinger av erfaringer og avsluttet med en deilig massasje. Skikkelig boost på alle måter.

Veldig inspirert lagde jeg min egen smoothie i går som jeg ble skikkelig fornøyd med. Først lagde jeg juice av 1 gulrot, 1 eple, 1 sitron, 1 bit ingefær, 3 stilker selleri og 1/2 agurk. Så puttet jeg juicen i blenderen, tilsatte 1/2 kurv jordbær, 1 banan, 1 ss Lechitin, 1 ss Rice Bran, 1 ss kokosolje og noen isbiter. Kjørte blenderen på høy speed i noen minutter! Som topping brukte jeg gojibær, cacao nibs og morbær.

Enjoy og nyt lørdagen!

 

 

 

Publisert i Juice, Oppskrifter, Raw food, Skjønnhet, Supermat, Yogamat | Merket med , | 2 kommentarer

Yogachallenge Dag 1: Adho Mukha Svanasana

image

1.mai helgen tilbringes på familiegården vår i Nord-Odal! Stabbur fra 1864 duger fint som setting;-)

 

Den siste måneden har jeg fulgt en yogachallenge på Instagram hvor jeg har lagt ut et yogabilde, en yogastilling hver dag. I utgangspunktet praktiserer jeg yoga hver dag, men det er jo sjelden at jeg faktisk tar bilder av det. Det er kun når jeg er på workshops etc at man har lyst til det, men nå har jeg altså blitt «tvunget» til å dra frem matta oftere eller tenke at jeg skal gjøre en pose når jeg er rundt omkring. Det har vært kjempe gøy og veldig givende og jeg har fått masse tilbakemeldinger om at folk syns det er morsomt og lærerrikt å følge. Målet for meg er at jeg kan inspirere eller lære bort noe til andre, eller bare vekke en nysgjerrighet for yoga.

Var i tvil om jeg skulle kaste meg på en ny challenge, men nå har jeg bestemt meg for å gjøre en mnd til og i tillegg dra den med over hit på bloggen. Da har jeg mulighet til å forklare øvelsen bedre, si noe om hva hensikten med øvelsen er, vise øvelsen i ulike omgivelser og fortelle litt mer om mitt forhold til den. I tillegg vil det tvinge meg til å være litt mer aktiv her, noe som jeg hele tiden har en intensjon om;-))

image

Sånn ser det ut når jeg gjør yoga i nærheten av barna;-) det er det vi kaller The 7th series of yoga: LIFE!

 

 

#mayibeginyoga2015 er en challenge for nybegynnere og er en del av de mest grunnleggende øvelsene i Ashtanga Yoga Primary Series. En øvelse for hver dag! Har du lyst til å henge deg på kan du sjekke ut min instaprofil @vibekeklemetsen eller de som hoster utfordringen @kinoyoga og @beachyogagirl. De er uansett to inspiratører som man bør følge!

Dag 1 av #mayibeginyoga2015 er Downward Facing Dog, Adho Mukha Svanasana. Denne grunnleggende posituren/posisjonen er grunnlaget for så mange bevegelser i yoga praksisen, så det å bli komfortabel her vil etablere en letthet og flyt i hele praksisen. Hold føttene i hoftesbreddes avstand fra hverandre og roter hofteleddene oppover. Sug magen inn og tillat en mild intern rotasjon av hofte samtidig som du prøver å skape plass dypt inne de indre delene av bekkenet. Engasjer lårene og press fotbladene og hælene ned i matta. Hendene er plassert i skulderbreddes avstand fra hverandre, skuldrene roteres utover og skulderbladene spredd fra hverandre og samtidig som man opprettholder basen. Blikket mot navlen.

Håper du har lyst til å henge deg på eller følge med, uansett på hvilket nivå du er. Forhåpentligvis kan du lære noe selv om øvelsen ikke er ny for deg eller du kan la deg inspirere til å gjøre mer yoga! Bildene mine vil være fra mine dagligdagse settinger, fra workshoper eller reiser jeg er på eller fra ulike photo-shoots jeg gjør!

image

I min familie har vi ulike hobbyer, og dette bildet viser det ganske godt;-)

 

Publisert i inspirasjon, My practice, Run & Relax, Yoga, Yogautfordringen | Merket med , , , | 4 kommentarer

YOGA GAMES GOTHENBURG THIS WEEKEND!

YG1

Ingen planer i helgen? Hva med en spontan tur til Gøteborg og YOGA GAMES? En hel helg full av yoga og inspirasjon! Internasjonale lærere og alle mulige yogaformer. Jeg gleder meg til å delta for 3. år på rad, både for å holde en yogatime og for å representere Run & Relax på vår stand der.

Bruk rabattkoden VIBEKE  og få 300,- kroner avslag ved booking av yogapass lørdag og søndag! Håper vi sees!

YG3

YG2

Publisert i Eventer, inspirasjon, Run & Relax, Trening, Yoga | 3 kommentarer