AUTUMN BLUES

YOGA kan hjelpe!

Høsten kan være en ganske tung tid for mange, inkludert meg selv. Jeg kjenner så godt på at det blir mørkere, kaldere og at jeg får mye mindre lys og varme på kroppen. Det skjer nesten hver høst, og selv om jeg prøver å være forberedt så kjenner jeg på at det på et eller annet tidspunkt innhenter meg og prøver å dra meg ned.

Livet kan bare være positivt, det er ingenting som er galt. Jeg føler jeg er i god flyt i forhold til jobb, jeg elsker mye av det jeg holder på med, jeg har et godt forhold, en fin familie og masse fantastiske folk rundt meg….så det er jo ikke det, men likevel kan jeg føle meg litt tung og demotivert. Noen som kjenner seg igjen eller?

Jeg har kjent litt på dette de siste ukene og fra sykesengen i går prøvde jeg å meditere og tenke mye på hva jeg pleier å gjøre som hjelper meg. For jeg vet jo så godt hva jeg kan gjøre og hva jeg bør gjøre. Noe av det som står på min liste er følgende:

  1. Ta tilskudd av Vitamin D for å erstatte noe av det sollyset vi ikke får i hverdagen nå.
  2. Passe på å få i meg masse vitamin C for å ikke bli syk.
  3. Ta frem alt av deilig vintertøy og vintersko så jeg ikke fryser og føler meg fin selv om det er kaldt.
  4. Gå regelmessig til akupunktur for å holde energinivået oppe, eller bruker «fotmassøren» min hver dag.
  5. Drikke masse te, både grønn te for anitoksydanter og heksebrygget mitt som jeg har skrevet om før.
  6. Passer på å få nok søvn og mer enn ellers i året.
  7. Sørge for å ha masse sosiale ting å glede meg til. Å være sammen med bra folk hjelper meg alltid.
  8. Planlegge ferier og andre morsomme ting som skal skje i året som kommer.
  9. Sørger for å ta jern-tilskudd, spesielt ifm menstruasjon.
  10. YOGA!!!!

Det å bevege seg generelt hjelper jo på både humøret og på hvordan vi føler oss, men mange av øvelsene man gjør i yoga har faktisk en direkte virkning på kroppen og spesielt på høstdepresjonene. Hodestående blir jo kalt «The king of asana» på grunn av alle dens virkninger så den er så bra å gjøre ofte. Blant annet så er den bra for stress, den gir økt fokus, og den vil hjelpe til med å øke blodstrømmen til hjernen som bidrar til å stimulere lykkehormoner som så igjen vil regulere humøret. I tillegg gjør man jo mange andre yoga øvelser hjemme som også stimulerer så min oppfordring til deg er å komme deg på en yogamatte så ofte som du kan!

På dager der jeg må holde sengen eller blir forhindret i å komme meg på matta blir jeg derfor utfordret til å tenke positivt av meg selv, men jeg prøver å nyte roen hjemme, det å bare slappe av, nyte det at jeg har tid til å lese en bok eller meditere uten at noen forstyrrer meg – og så får jeg anledning til å glede meg til neste gang jeg får gjort min yogapraksis.

God bedring til meg og ha en fin dag til deg:-))

rr-juvet0989

0

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *