25 gode grunner til å gjøre yoga hver eneste dag

Jeg begynte å praktisere yoga for nesten 20 år siden, så jeg har nå i mange år visst at yoga er bra for meg ene alene på grunn av hvordan jeg har det etterpå. Hver eneste gang jeg kommer ut fra en yogapraksis føler jeg meg så bra. Yoga har forandret kroppen min, den har hjulpet meg til å få bedre fokus og den gir meg styrke og selvtillit.

De første årene gikk jeg på yogatimer 2-3 ganger i uka, og det tok meg noen år å få en daglig praksis. Men så meldte det seg et behov for å oppleve denne rusen mer enn noen ganger i uka. Jeg opplevde at når jeg ikke praktiserte følte jeg meg dårligere både fysisk og mentalt de dagene.

Nå når jeg har utviklet en daglig praksis klarer jeg nesten ikke å forestille meg hvordan det er å ikke gjøre yoga hver dag. Det gir meg og livet så mange fordeler, og jeg snakker selvfølgelig om mye mer enn en flat mage og muskulære armer. Jeg snakker om en følelse av balanse, letthet, fokus gjennom dagen og en følelse av en sterk og god helse.

Så, ikke bruk like mange år som jeg gjorde før du integrerer yoga som en naturlig del av hverdagen. Hvis du også, som jeg, har opplevd å gå ut av en yogaklasse med en euforisk følelse, ikke vent til du blir så stiv at du blir tvunget til å få inn litt bevegelighet eller at du har problemer med å sove på kveldene. Hvis du trenger flere gode grunner til å gjøre yoga hver dag, og da gjerne hjemme, så har jeg laget en liten liste som kanskje kan inspirere deg. Fordi ja, yoga er virkelig så bra for deg! Mange av punktene har du sikkert lest før, men en repetisjon skader aldri:-)

  1. Det er gratis!
  2. Du trenger minimalt med utstyr. En god yogamatte er bra, men du kan gjøre det på gresset, på et teppe eller på et gulv hvis du må..og det vil si at du kan gjøre yoga selv når du er på reise.
  3. Du trenger egentlig ikke spesielle klær. Gjør du yoga hjemme kan du jo rulle ut av sengen og gjøre en økt i pysjamasen.
  4. Gjør du yoga hjemme trenger du ikke bekymre deg over ulike kroppslyder som kan forekomme og det kan jo være greit hvis man øver på oppned-stillinger eller har mye gass i magen:-)
  5. Gjør du yoga hjemme slipper du å ha masse folk rundt deg som du sammenligner deg med.
  6. Gjør du yoga hjemme kan du skreddersy en praksis for deg og du kan gjøre det i det tempoet som du selv vil. Ingen kjenner kroppen din så godt som du gjør og av og til er det greit å kjenne på hva kroppen ønsker og trenger akkurat den dagen.
  7. Yoga gjør deg mer effektiv og produktiv. Hvis en av unnskyldningene dine er at du ikke har tid, så prøv å stå opp en halv time før du pleier for å praktisere. Kanskje blir du overrasket over at yoga kan gi deg mer tid i løpet av dagen fordi det hjelper deg til å bli mer fokusert.
  8. Yoga gir deg mer energi. En morgenøkt vil gjøre deg mer energisk fordi den øker oksygeninntaket ditt og stimulerer blodstrømmen til hele kroppen din.
  9. Yoga setter i gang fordøyelsen din slik at du kan spise enda mer sunn og deilig mat!
  10. En jevnlig yogapraksis hjelper deg til å både sovne bedre inn og til å sove bedre. Ved å gi oppmerksomhet til nåtiden og redusere stress, vil en yoga-praksis redusere kortisolnivåene og stoppe distraherende tanker fra å holde deg oppe om natten.
  11. Yoga styrker leddene dine, forebygger osteoporose og aldring. Dette forhindrer mindre fall eller skader fra å bli til store skader!
  12. Yoga smører, forlenger og styrker ryggraden, noe som fører til bedre stilling, lindring av ryggsmerter og forebygging av alvorlige ryggsmerter.
  13. Yoga gir deg en detox av miljø- og matforurensninger gjennom de ulike vridningene man gjør som masserer de indre organene.
  14. Å gjøre oppned-stillinger der hodet er lavere enn hjertet gir deg et skifte i perspektiv og tar vekk noe av belastningen på hjertet. Det er også stimulerende og energisk.
  15. Bevisstgjøring og bruk av pust på matten hjelper deg med å skape en vane med å legge merke til pusten din resten av dagen. Det hjelper deg til å få mer energi, det utvider lungekapasiteten og hjelper deg til å holde fokus på nuet.
  16. Yoga sparer føttene dine. Føtter som er presset inn i trange og ofte ubehagelige sko gjennom en lang dag blir såre og slitne. Dårlig skotøy kan gi alvorlige problemer som plattfot, svake ankler, benhinnebetennelse og vonde knær. Free those feet!
  17. Yoga gir et sterkt løft til immunsystemet ved å redusere stresshormonene som kompromitterer det. Lungene, hjertet og fordøyelsessystemet stimuleres, som igjen hjelper til med å skille ut giftstoffer og patogener, og med det får vi en god drenering av lymfesystemet.
  18. Yoga kan lindre forkjølelsessymptomer. Lett bevegelse og visse pranayamas (pusteøvelser) bidrar til å lette på trykket, fjerne tetthet og fremme kroppens helbredelse.
  19. Ved å praktisere god holdning på matten din, skaper du bedre posturale vaner i løpet av dagen. Du vil skåne ryggen og nakken fra langvarig spenning. Ved å holde hodet oppe, beveger du deg gjennom dagen med eleganse og selvtillit.
  20. Yoga reduserer angst. Ved å trene opp lengden på innpust og utpust, og ved å fokusere tankene dine på i dag og nåtiden, vil en daglig yogarutine å holde angsten i sjakk.
  21. Yoga gir deg muligheten til å få en dose «meg-tid». Alle trenger vi tid alene, til å være i ett med kroppen og tankene våre, spesielt hvis vi har barn eller en jobb som krever at vi har mange rundt oss til enhver tid.  Ved å ta vare på deg selv først, vil du ha mer energi og overskudd å tilby til andre.
  22. Yoga øker takknemligheten din. Takknemlighet synes å være et moteord om dagen, men selv konvensjonell vitenskap sier nå at en følelse av takknemlighet forbedrer helsen, lindrer depresjon og angst, og øker din følelse av glede i livet.
  23. Yoga åpner hjertet ditt. For skeptikerne der ute, kan dette uttrykket så ofte hørt i yogaklasser og av selvhjelpsforfattere utløse din indre kyniker. Men bruker du litt tid på å åpne og strekke brystet i bakoverbøyninger og til slutt å hvile i savasana med hele kroppen åpen og sårbar, og du vil sannsynligvis begynne å legge merke til at yoga preller av noen av de energiske lagene du har bygget opp for å beskytte deg mot fortid og fremtidige sår. Med tiden vil du begynne å være enig i at disse «åpning av hjertet» -øvelsene virkelig lar deg slippe frykt og smerte, og at du blir mer mottakelig for kjærlighet og glede fra alt og alle rundt deg.
  24. Yoga reduserer betennelse. Studier har vist at yoga reduserer pro-inflammatoriske molekyler i kroppen, at det hemmer kreftvekst. Yoga er derfor spesielt nyttig for mennesker som lider av leddgikt og fibromyalgi.
  25. Yoga gir deg et formål og kan gi en mening i livet. En fin og god måte å starte din daglige praksis på, er å sette en intensjon for dagen din. Ved å gjøre dette forbereder du deg selv til å leve med en følelse av mening og hensikt. Din intensjon kan være så enkel som å prøve å være til stede i hvert pust, i hver bevegelse og i hver tanke…men her er det jo du selv som vet best!

Overbevist nå?

Outfit: Yogatights og body fra Run & Relax SS17

26

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Hva består en 30min-praksis av? Noen favorittpraksis? Hva gir best uttelling på morgenen for kropp (og sjel)?
    Hilsen bedriver yoga èn gang i uka, men vil gjerne mer 🙂

    • Hei Siri, hva med å sjekke ut http://www.yogobe.no som jeg skrev om rett etter dette innlegget? Da kan du finne mange ulike sekvenser på 30 min. Jeg selv elsker jo ashtanga yoga og har jeg bare 30 min gjør jeg 5 solhilsen A, 5 solhilsen B, noen stående øvelser, bro, skulderstående og hodestående før jeg avslutter noen minutter i savasana. Lykke til og god helg! Hilsen Vibeke

  • Inspirerende lesing, det er jo så sant. Har ikke drevet med yoga så lenge, men etter sykdom mistet jeg energien og begynte med yoga. Nå elsker jeg det og kroppen og hodet er helt avhengig av yoga. Trener yoga et par ganger i uka på Elixia og det blir også en 2-3 ganger i uka hjemme i fred og ro. Hvis jeg er stressa, lei meg, oppgitt og lei gir en runde på matta den deilige roen jeg trenger for å føle meg bra igjen. Føler jeg er blitt snillere, mer tolmodig og tolerant. Var mer sint før, det har forsvunnet helt, det samme har oppgitthet og frustrasjon. Ikke rart t en blir avhengig av noe som gir en balanse. Jeg følger bloggen din med stor glede og du inspirerer. Jeg tenkte å prøve yoga-weekenden på Norefjell i år. Hadde vært gøy å teste en yogatime med deg.

    Namaste…

    • Tusen takk for at du deler dine erfaringer, så gøy å høre, og tusen takk for at du følger bloggen! Håper vi sees på Norefjell! God helg! Klem

  • Har du noe litteratur eller annet å anbefale for en som vil lære litt mer om yoga, bakgrunn, språk osv? 🙂

  • Takk for fint innlegg. Men det var veldig, veldig vanskelig å lese det. Fekk ikkje med meg alt… Kan det vere noko med skrift typen/ størrelse? Har prøvd på ulike skjermer, men sameleis på begge mine skjermer….

    • Hei, beklager å høre det. Jeg har sjekket litt med folk rundt meg og noen andre syns også kanskje at skrifttypen er litt tynn eller svak. Jeg skal se om jeg skal endre på det, vil jo ikke at det skal være sånn at noen ikke klarer å lese det som jeg skriver:-) Ha en fin helg! Klem Vibeke

  • Her var det en del merkelig språk. Er dette Google Translate? «Alle trenger vi alene, til å være i ett med kroppen og tankene, spesielt hvis vi har barn eller en jobb som krever at vi har mange rundt oss resten av dagen. Ved å ta vare på deg selv først, vil du ha mer energi og elsker å tilby til andre.»

    • Takk for kommentar! Noen av punktene er hentet fra utenlandsk litteratur og utenlandske blader, så mulig jeg har oversatt litt fort og ikke så godt. Jeg er dessverre ingen oversetter, men her var hensikten å få frem de gode argumentene for å trene yoga hver dag. Gikk nok litt fort da jeg skrev også så fant noen «skriveleifer» da jeg gikk over. Uansett, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! God fredag! Vibeke