Sommerpraksis

Selv om jeg elsker sommer og sommerferie, og syns det er desidert den beste tiden på året så har jeg hvert år en liten bekymring før vi går inn i den deilige perioden. Jeg er så redd for å ikke klare å opprettholde min daglige praksis. Erfaringene de siste årene har vist meg at det faktisk kan være vanskelig å prioritere å komme seg på matta når man har 3 barn som man har lyst til å tilbringe hele dagen med, når man kanskje har lyst til å nyte et glass vin med kjæresten på kvelden, eller at man har lyst til å sove lenge. Jeg føler jeg blir trukket mellom avhengigheten av å praktisere og lysten til å bare slappe av og ta ferie. Men så vet jeg jo, og dette kan jeg si med 100% sikkerhet at jeg blir en så utrolig mer lykkelig versjon av meg selv når jeg kommer meg på matta. Og det trenger ikke å være like lange eller heftige økter som jeg har når jeg er på Mysore Yoga Oslo, eller når jeg er på reise for å fordype meg i praksisen. Nei, dette er de dagene jeg bare gir meg selv rom for å gjøre mindre, ikke pushe meg selv for mye, ikke la faste rutiner eller vaner ta overhånd og hvor jeg bare gir meg selv kred for at jeg faktisk kommer meg på matta.

I dag var en av disse dagene, og når Trøndelag byr på 25 grader og strålende sol var det perfekt å ta en økt utendørs på ettermiddagen, og det gjør jeg vanligvis ikke fordi jeg har angst for trekk og vind, ha ha. Sjekk instagrammen min for «fortversjonen» av økta mi hvis du lurer på hvordan den så ut!

Men, er du i tvil om hvordan du skal få lagt inn noen økter i løpet av sommeren så skal jeg gi deg noen tips!

  1. Ha alltid med deg yogamatte når du reiser – uansett hvor! Det er alltid plass til å legge ut en matte, om du så må praktisere på badet:-) Jeg vet den tar stor plass i kofferten, men da kan du heller legge igjen et par høyhælte sko, yoga gjør deg bedre!
  2. Ha alltid med deg treningstøy i bagen! Bytt ut en kjole eller to med en tights og en trenings-bh!Vi i Run & Relax tenker komfort når vi lager vårt treningstøy, og ikke bare er bh’ene perfekt under singleten, men yogatightsene passer også perfekt til svale kvelder med en deilig ullgenser over.
  3. Glem dine vanlige rutiner. Du trenger ikke nødvendigvis å trene yoga bare på morgenen. Hvis det passer bedre for deg og familien at du tar en økt på ettermiddagen mens de andre tar sitt siste bad så snik deg unna. Av og til passer det best etter at barna har lagt seg kanskje, og hva er vel deiligere å avslutte en fin sommerdag med enn en rolig økt på matta.
  4. 15-20 minutter er mer enn ingenting så ikke tenk at du MÅ ha en 90 minutters økt for å være fornøyd.
  5. Vær kreativ. Hvis du ikke helt vet hva du skal gjøre, og ikke har tilgang til nett for å følge online klasser så sett på favorittmusikken din og bare la kroppen gjøre akkurat det den vil. Du kan ikke gjøre noe feil, og kanskje blir du overrasket over hva du ender opp med å gjøre og få til på matta.
  6. Hvis du er mer glad i å løpe i skog og mark om sommeren så husk alltid å legge inn en liten tøye-økt på slutten. Streching er undervurdert og vil hjelpe deg med å opprettholde bevegeligheten din!
  7. Har du ikke et eget sted å være, så rull ut matta midt i stua, hytta eller hotellrommet. La barna ta del i økten din. La de være med på matta, la de leke. Gjør litt acro-yoga med de. Stå i downward dog, lær de bakasana, eller la de fly på bena dine. Det er utrolig hva de er med på så lenge de opplever at du er tilstede og at dette er noe gøy som dere gjør sammen!
  8. Er det ikke rom for en fysisk praksis så se om du klarer å gjøre noen pusteøvelser eller en liten meditasjonsøkt i løpet av dagen. Har tipset om app’en Headspace før, men i fjor da jeg var skadet i ryggen og ikke klarte å gjøre mye fysisk var det den som reddet hele sommeren min.
  9. Til syvende og sist: gjør det som gjør deg lykkelig, det er lov å tenke på seg selv og være litt egoistisk, selv når du er på ferie. Nyt hvert sekund uansett hva du gjør og vær happy med det du gjør.

Ønsker deg en strålende sommer, uansett hvor du er og hva du gjør!

23

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Det du skriver er som å høre min yogalærer Ingvild Holdhus ? Dette var der siste hun sa til oss da vi var på mysore på onsdag. Skal ta det med meg inn i sommeren ? God sommer!

    • Åh så fint da, hyggelig at jeg og Ingvild(som jeg kjenner fra gamle yogadager) er enige og samstemte:-) God sommer til deg og nyt ferien! Klem

  • Jeg kjenner meg sååå godt igjen i det du skriver! Det er godt å øve på å senke forventningene og gi litt slipp på den vanlige praksisen sin! Gode tips fra deg❤️ Nyt ferien!

  • Herlig lesning dette. Slik tenker jeg også, ennå jeg har ikke drevet så lenge med yoga, et års tid, men sååå avhengig man blir av dette. Gjør kropp og sjel så utrolig godt, er så glad jeg oppdaget yoga. Føler meg snillere, tålmodigere, lykkefølelsen er mye sterkere og nyter livet på en ny og bedre måte, alt oppleves sterkere og setter mye mer pris på livet og å være frisk og leve i verdens beste og vakreste land. Du er en inspirasjon, stå på, følger deg spent og med stor glede videre:-) Jeg ferierer i bobil, men jammen skal matta med for dette er for livet….namaste…