Happy hamstrings – Happy knees

I perioder har jeg slitt med vonde knær, spesielt på høyre side. For ca 2 år siden hadde jeg så vondt i flere måneder at jeg ikke klarte å bøye kneet og mange av de vanlige yogastillingene jeg gjør var rett og slett umulig. Jeg justerte stillingene og var tålmodig, tok MR av kneet og siden de så at jeg hadde en ruptur i menisken ble jeg egentlig anbefalt av legene å operere. Men jeg var så skeptisk til det, hadde rett og slett ikke lyst til å gå gjennom en operasjon. Når noen hørte om historien min sa de rett og slett at jeg ikke fikk lov til å operere og anbefalte meg en fysioterapeut. Og det var altså først da jeg møtte fysioterapeut Håvard Moksnes som jeg var så heldig å få time hos at jeg fant løsningen. Han mente veldig raskt at det ikke var kneet det var noe galt med, men at jeg hadde problemer med hamstring som igjen ga disse smertene og stramheten i kneet. Løsningen var faktisk disse to øvelsene her som jeg har lyst til  å dele med dere, rett og slett fordi jeg får så mange spørsmål om det. Jeg gjorde disse øvelsene hver eneste dag i nesten 2 mnd og rett før jeg skulle dra til Mysore i 2016 så var kneet helt fint igjen og det har det vært siden!

Mageliggende benpadling

Ligg på magen og støtt gjerne hodet i hendene.

Løft bena fra gulvet og padle opp og ned med bena i rolig tempo. Du kan starte med 30 sek og gjøre 2 runder. Etter hvert når du kjenner deg sterkere kan du øke opp til 1 min hver runde. Ha en pause mellom rundene. Du kan evt gjøre neste øvelse i mellom.

 

Stående benløft

Så på matta eller på gulvet. Legg tyngden over på venstre ben.

Løft høyre fot opp bak og len overkroppen fremover og strekk armene frem. Det er viktig at foten ikke løftes høyere enn hoften og at du ikke roterer hofta oppover. Hoftene skal altså være på linje. Senk foten ned igjen og rett opp kroppen. Bytt ben. Gjør 6 repetisjoner på hvert ben og gjør 3 runder. Du kan evt legge inn øvelsen over i mellom.

Husk at det er viktig å være konsistent og gjøre øvelsene hver dag helst for at det skal ha god effekt. Lykke til!

 

61

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Supre tips Vibeke og tusen takk for at du deler 💛 Og fint å høre at kneet ditt er fint igjen. Ønsker deg en god påske. Gleder meg til å lese bloggen din enda mer. Hjerteklem Nina

    • Takk Nina, hyggelig å høre. Har vært stille på bloggen her de siste månedene dessverre, har måttet prioritere andre ting, men skal prøve å holde den i gang:-) Nyt våren! Klem Vibeke