RÅ PARANØTTGRØT

Go nuts!

Dette er virkelig en litt anderledes grøt må jeg få lov til å si, men av og til er det jo gøy å prøve noe nytt:-)

Denne grøten passer jo perfekt til deg som ikke tåler melk eller gluten.

INGREDIENSER:

1 dl paranøtter

1/2 dl hampfrø

1 1/2 dl vann

1 ts chiafrø

1/2 ts vaniljepulver

Tørkede gojibær og friske bær til pynt

Evt litt honning

Slik gjør du:

1. Hell hampfrø og vann i en blender og kjør til du får en melkelignende konsistens

2. Hell av halvparten av væsken som du sparer til servering. Sett i kjøleskap så den holder seg kald. La resten være igjen i blenderen.

3. Legg paranøtter, vaniljepulver og chiafrø i blenderen og kjør til du får en grøt.

4. Server grøten med resten av hampfrømelken og topp med gojibær og friske bær.  Ønsker du en litt søtere grøt kan du helle over litt flytende honning.

image002

0

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

  • Hei 🙂 Denne hørtes spennende ut. Hvordan er hampfrø egentlig på sunhetsfronten? Sammenlignet med havregryn og lignende?

  • Jeg kan dele min frokost med dine lesere, denne har jeg spist hver dag siden 2008.
    Dagfinns frokost:
    ca. 50 gr. lettkokte havregryn i en suppetallerken, slå på kokende vann (fra vannkokeren) til det dekker med ca. 1 cm. Settes i mikro og koker i 3-4 minutter. Pass på at det ikke koker over, etter at det koker så slår jeg fra 1000 til 360 watt. Dette er forskjellig fra ovn til ovn. Du kan selvsagt koke på vanlig måte men dette er lettest for meg.
    Har så i :
    2 dadler (svarte fra Iran) disse er lettest å mose etter noen minutter.
    ca. 12-15 gr. med svisker og aprikoser (jeg kjøper en del kilo en gang i året og kjører dette på den groveste hullskiven på miksmasteren og vakumerer det i passende poser. Kan også has på tette glass. Jeg bruker ca. 2/3 benfrie svisker og 1/3 aprikoser (tørket)
    ca. 30 -40 gram med nøtter (her bruker jeg samme metode som over, jeg kjøper ca. 10 kg nøtter en gang i året og maler disse og vakumerer de. Jeg bruker: paranøtter – hasselnøtter – mandler – valnøtter – casewnøtter og av og til litt pistasjnøtter.
    1 toppet spiseskje med frø som jeg har kjørt i hurtighakkeren og has på glass: jeg bruker: gresskarfrø – solrossfrø (disse er best å steke godt) linfrø (krossad) -sesamfrø (uskallet) og gjerne chia (men denne er litt dyr)
    Nær jeg har hatt dette i grøten lar jeg det ligge et par minutter og blander det godt inn – has så litt melk i så det ikke blir for tykt.